Onze KCO-experts en Telengy-adviseurs blikken terug op een maand ervaring met de Omgevingswet bij diverse gemeenten. Wat gaat goed en wat kan nog beter?
Programmamanager Arno van Waesberghe vertelt: De eerste maand met de omgevingswet in Zeist is goed verlopen. Dit komt mede doordat het aantal vergunningaanvragen in de eerste weken beperkt was. Natuurlijk is er nog het een en ander te doen aan de processen en de inrichting van het VTH-systeem. Maar de basis die staat helpt ons om een goede start te maken. In de praktijk schaven we de inrichting en de processen verder bij om tot een optimale dienstverlening te komen. Het DSO functioneert technisch goed, wel merken we bij het KCC dat er veel vragen zijn over de vergunningchecks. Gelukkig waren we daar goed op voorbereid en kunnen we de meeste vragen snel beantwoorden.
Verder werken we hard door aan het Omgevingsplan, waarvan we de eerste versie nog voor 1 januari konden publiceren, gewoon middels STOP TPOD. Ook de laatste besluiten voor de invoering liggen op de bestuurlijke tafel. Al met al is met zijn allen een mooie prestatie neergezet voor de invoering. Nu gaan we doorpakken met de verdere implementatie. Dat wil zeggen: de tweede visie, de transitie van het tijdelijk naar het definitief Omgevingsplan en het handvat participatie voor de initiatiefnemers.
Momenteel is Masja Roselaar functioneel beheerder van Centric Leefomgeving bij de gemeente Enschede en Losser. Haar ervaringen zijn dat het heel fijn is om het nieuwe pakket al eerder in gebruik te hebben genomen zodat je je vol kunt focussen op de nieuwe processen en de nieuwe denkwijze volgens de omgevingswet. Zoals verwacht zijn er eind december nog een hele berg aan verzoeken binnengekomen. Na 1 januari was het even stil, maar nu komen zachtjes aan steeds meer verzoeken binnen. Vandaag zei een vergunningverlener: ‘Ik had een aannemer aan de telefoon die zich wilde gaan verdiepen in de Wet kwaliteitsborging’. Daar moesten we wel een beetje om grinniken maar hebben hem uiteraard verwezen naar de informatie op onze website.
Het verloopt dus tot nu toe redelijk soepel maar het is voor veel mensen nog wel zoeken. Om welke activiteit gaat het? Omgevingsplanactiviteit of technische bouwactiviteit. Maar er wordt veel intern overlegd en gespard om alle verzoeken naar het juiste proces te sturen. Wel worstelen we nog met de verzoeken die binnenkomen voor de omgevingsdienst. We missen toch heel erg de gegevens en documenten. Wij zijn immers verantwoordelijk voor de archivering. Het zou ons erg helpen als we direct bij het verzoek die gegevens en documenten meegestuurd krijgen. Kleine moeite groot plezier.
Met een piek in het aantal vergunningaanvragen kreeg een modale gemeente in het oosten van het land het vermoeden dat het aantal aanvragen in januari wel mee zou vallen. Maar niks bleek minder waar. Ondanks een nieuw Omgevingsloket blijken initiatiefnemers goed hun weg te weten en blijven de aanvragen binnenkomen. Als een van de weinige gemeenten heeft deze gemeente geen VTH-applicatie en komt alles binnen in het zaaksysteem. Gelukkig zijn we geen verrassingen tegengekomen; de processen lopen goed en kleine technische issues zijn aangekaart bij de leverancier en voor nu worden die handmatig opgelost.
Bij de afdeling Bouwen waren ze voorbereid op extra telefoontjes om begeleiding te bieden bij de komst van het nieuwe Omgevingsloket. Het aantal telefoontjes valt mee en is zelfs minder dan verwacht. Toch blijft dienstverlening, met name de combinatie tussen toepasbare regels, conclusies en de informatie die we aanvullend op onze website zetten onder onze aandacht en gaan we de komende tijd aan de slag om dit te verbeteren.
En het wekelijkse EHBOmgevingswet-overleg…, die houden we er voor de zekerheid toch nog even in.
Met de invoering van de Omgevingswet worden de eerste ervaringen overwegend positief ontvangen. Technisch gezien verloopt het binnenkomen van aanvragen soepel, waarbij deze direct bij de juiste zaak terechtkomen voor verdere afhandeling. Echter, de samenwerking met andere ketenpartners en de bijbehorende afspraken blijken nog niet altijd volledig helder, wat enige uitdagingen met zich meebrengt. Casemanagers ervaren spanning bij het inhoudelijk behandelen van zaken, aangezien zij rekening moeten houden met diverse artikelen. Het verfijnen van de samenwerking en het duidelijk afstemmen van procedures zijn daarom belangrijke stappen om de implementatie van de Omgevingswet verder te optimaliseren.
In totaal is de Omgevingswet vijf keer uitgesteld. De uitrol van een volgend stelsel met nieuw gedachtegoed, een ander voorportaal en meerdere applicaties tegelijkertijd bleek een erg lastige opgave. Na een lange aanloop is de knoop eindelijk doorgehakt en is de wet in werking getreden. Alle ogen waren 1 januari gericht op het nieuwe portaal, het DSO. Gaan de aanvragen wel binnenkomen? Uiteindelijk bleek dat dit zo spannend nog niet was. Het DSO heeft geen grote verstoringen doorgemaakt en aanvragen kwamen binnen. Victorie, toch?! Het is een goed begin, dat klopt, maar het is nog lang niet gewonnen.
Veel spannender is het namelijk in de planhoek. Vanaf 1 januari zijn alle bestemmingsplannen omgezet in een tijdelijk omgevingsplan. Ondanks de naamswijziging blijft dit een lappendeken die een geheel moet worden. Gemeenten hebben tot 2032 om dit te realiseren. Deze overgangssituatie zorgt waarschijnlijk voor complexiteit en onduidelijkheid. Daarbij gaat het publiceren van het omgevingsplan lang niet altijd goed. De oorzaken hiervan lopen uiteen van mens- tot machinegerelateerd. Kortom, de livegang verliep niet al te problematisch, maar het wordt nu pas spannend.
Plaats een reactie
Reageren? Deel hier uw mening. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.