Brieven schrijven, het leukste wat er is!? Zeker niet als je meerdere keren per week dezelfde brief de deur uit moet doen, met telkens kleine aanpassingen op basis van de casus die voorligt. Dat is bij de Omgevingswet niet anders.Tekstblokje plakken, gearceerde stukken invullen, voorwaarden die niet van toepassing zijn verwijderen. Met enkele ingrepen is dit niet meer nodig en heb je jarenlang profijt van een forse tijdsbesparing.
Met het uitstel van de Omgevingswet is het een perfect moment om de sjablonen in de VTH-applicatie onder de loep te nemen. Maar hoe pak je dit slim aan?
Vorm een kleine werkgroep, met daarin de volgende rollen:
Verzamel alle documenten en
Toets (en verbeter) de brieven inhoudelijk op:
Analyseer de brieven op informatie die casusafhankelijk is (die dus per brief ingevuld moeten worden), bijv.:
Ga na of deze gegevens in de applicatie worden geregistreerd en of deze via een verwijzing geautomatiseerd uit het systeem gehaald kunnen worden (dit kan de functioneel beheerder). Denk hier ook aan tekstblokken die afhankelijk van een enkel gegeven gegenereerd kunnen worden, bijv.:
Als optionele keuze kan je er nog voor kiezen om de brief op te splitsen tussen een introductiegedeelte met persoonsgegevens (adres, aanhef en reden van de brief en procedure), en een gedeelte met gegevens die ter inzage gelegd kunnen worden. Deze twee losse brieven zorgen er voor dat je niet (of minimaal) hoeft te anonimiseren voor publicatie
Nu kun je de sjablonen gaan maken en testen!
Laat vol trots aan de eindgebruikers zien wat er is veranderd en hoeveel tijd het ze bespaard. Communicatie is belangrijk voor snelle adaptatie en voorkomt vragen achteraf.
Heb je de 10 meest gebruikte sjablonen geautomatiseerd, dan is het tijd om met opgedane kennis vrij snel de overige sjablonen na te lopen en zo veel als mogelijk te automatiseren. Maak ook gebruik van de 10 tips voor sjablonen van Telengy-collega Stella Mol.
Succes, we zijn benieuwd naar de opbrengsten. Mochten we ergens over mee kunnen denken, we helpen je vrijblijvend op weg!
Plaats een reactie
Reageren? Deel hier uw mening. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.