De meeste vliegtuigen zijn tegenwoordig uitgerust met transponders die real-time data uitzenden. Deze data wordt op de grond opgevangen door ontvangers en kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden. Uiteraard door de luchtvaart zelf, als middel om het luchtverkeer in goede banen te leiden. Maar ook door bedrijven die zelf een wereldwijd netwerk aan ontvangers beheren om de data op te vangen en deze beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, bedrijven en particulieren. Kunnen we dat ook vertalen naar het Digitaal Stelsel Omgevingswet?
Hoe werkt het?
Een van deze bedrijven is Flightradar24. Het bedrijf stelt data beschikbaar in een webviewer, maar ook in een app. Laat ik voorop stellen dat ik geen aandelen heb in Flightradar24. Dat gezegd hebbende: wat is de app leuk om in te verdwalen. In de betaalde versie kun je alle functionaliteiten gebruiken. Alle vluchten wereldwijd worden real-time geplot op een kaart en zijn ook via een zoekfunctie te benaderen. De real-time vluchtgegevens bestaan onder andere uit vliegtuigmaatschappij, vertrek- en eindpunt, route, snelheid en hoogte. Er is een functionaliteit waarbij je virtueel en real-time in 3D mee kunt vliegen in ieder vliegtuig. Nog indrukwekkender is de optie om in de app je camera van je telefoon of tablet te gebruiken. Door deze op te lucht te richten, kun je via augmented reality ieder vliegtuig in de omgeving op je beeldscherm toveren en de gegevens checken. Handig, maar vooral ook leuk!
De parallel met het DSO
Ik zie meteen allerlei parallellen met de opgave waar we met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor staan. Bevoegde gezagen en bronhouders moeten hun informatie en gegevens via dezelfde nog uit te werken standaarden aanleveren aan het DSO. Omgevingsvisies, toepasbare regels uit omgevingsplannen, verleende vergunningen, maar ook basisgegevens zoals de basisregistraties en andere kaartlagen. Wanneer deze centraal ontsloten worden via landelijke voorzieningen waaronder een actuele digitale kaart, zou iedereen die informatie kunnen gebruiken. En hebben initiatiefnemers en bevoegde gezagen dezelfde gewenste informatiepositie. Daarmee zou ook de mogelijkheid kunnen ontstaan voor ICT-leveranciers om producten en diensten te ontwikkelen op de landelijk beschikbare en openbare data om zo toegevoegde waarde te leveren. En wat te denken van de mogelijkheden met augmented reality? Hoe gemakkelijk zou het zijn als we in de toekomst op een willekeurige locatie staan en via een app op onze telefoon, dankzij augmented reality, meteen informatie kunnen zien over een locatie en wat er kan en mag?
Lessen voor de ontwikkeling van het DSO
Ook al bestaan de flightradar oplossingen al enkele jaren, het is natuurlijk niet helemaal eerlijk de flighttracking wereld te vergelijken met de uitdaging waar we met het DSO voor staan. Maar de uitgangspunten die flightradar succesvol maken, kunnen wel als les dienen bij de ontwikkeling van het DSO. Zoals de cruciale rol van data (en dus niet documenten). Het liefst actueel of zelfs real-time en geplot op een kaart. Data die via simpele standaarden aangeleverd wordt, centraal ontsloten wordt en voor iedereen toegankelijk is. Op deze wijze krijgen bedrijven de mogelijkheid om oplossingen aan te bieden die meerwaarde bieden bovenop de functionaliteiten die het DSO aan gebruikers biedt. Zo wordt de innovatiekracht van de markt optimaal benut. En wordt voorkomen dat de functionaliteiten die de overheid ons zelf binnen het landelijke DSO gaat bieden worden ingehaald door de tijd. Want ook de tijd, die vliegt ons voorbij.
Meer weten?
Wilt u meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met Roald Schel, adviseur van het Kenniscentrum Omgevingswet via tel. nr. 06 28 42 18 62 of via e-mail: roaldschel@kcomgevingswet.nl.
Plaats een reactie
Reageren? Deel hier uw mening. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.